Home Seks & Relaties Seksualiteit Help! Je komt te snel klaar!

Help! Je komt te snel klaar!

378
1

Jullie waren nog niet eens echt begonnen en… ineens spuit je haar helemaal onder! We geven dit extreme voorbeeld omdat dit echt voorkomt, terwijl er ook mannen zijn die gewoon denken dat ze te vroeg klaarkomen.

Wat is te vroeg klaarkomen?

Laten we eerst even duidelijk stellen wat vroegtijdig klaarkomen is. Veel mannen denken dat ze te vroeg klaarkomen, terwijl dat best meevalt. Zo hebben sommige heren gewoon het idee dat ze het minstens een half uur moeten volhouden in bed, want zo werkt dat toch ook in pornofilms!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar porno is fictie. In werkelijkheid hebben mannen (meestal) geen pik van 30 centimeter die ze onophoudelijk en op commando in staat van erectie kunnen brengen, zodat ze in een half uur tijd pakweg zes designer vagina’s kunnen opvullen met liters spierwit zaad. Echte mannen hebben een penis van gemiddeld 13 centimeter en zijn na een keer of twee klaarkomen meestal wel uitgeteld. Een tweede keer een erectie optuigen na net te zijn klaargekomen is voor vrijwel elke man onmogelijk zonder het slikken van blauwe pilletjes, en ook de kleur van sperma is doorgaans niet hagelwit.

Porno is fake en ook Superman bestaat niet! Bovendien is uit onderzoek gebleken dat veel vrouwen een half uur neuken al te lang vinden: 7 tot 15 minuten seks is ideaal volgens de meeste vrouwen. Natuurlijk rekenen we hier met het vrijen zelf, dus exclusief voor- en naspel. Misschien denk je dat je te snel klaarkomt, maar stel je gewoon te hoge eisen aan jezelf!

Seksuologen spreken pas van vroegtijdig klaarkomen wanneer een man doorgaans binnen 30 tot 60 seconden klaarkomt. Het maakt niet uit op welke manier hij seks heeft; de man heeft geen controle over zijn orgasme en komt steevast binnen de minuut klaar. Gelukkig is ook daar wat aan te doen; ook als je alleen zo nu en dan te vroeg klaarkomt! Meer controle over het orgasme kan elke man namelijk leren.

Ik kom dus echt te snel, moet ik er wat aan doen?

Jazeker, want als je vroegtijdige ejaculaties niet aanpakt maakt het meer kapot dan je lief is. Door vroegtijdige ejaculaties gaan stellen soms uit elkaar. Ook maakt het dat mannen onzeker of zelfs depressief worden, of dat ze helemaal geen zin meer hebben in seks.

Hoe ontstaat dit probleem?

In vrijwel de meeste gevallen is vroegtijdig klaarkomen niet aangeboren. Dat is goed nieuws, want het betekent dat je er dus wel iets aan kunt doen! Slechts bij een enkele man heeft het te maken met een laag gehalte aan serotonine in de hersenen. Een tekort aan deze neurotransmitter zorgt dat de hersenen niet het juiste signaal krijgen om op het gewenste moment klaar te komen. Maar dit is een zeer zeldzaam verschijnsel.

In de meeste gevallen wordt het te vroeg ejaculeren veroorzaakt door een gebrek aan controle, vaak in combinatie met stress. Mannen willen graag goed presteren in bed: ze willen het lang uithouden. Hierdoor kunnen ze enorm onder druk komen te staan tijdens de seks: doe ik het wel goed? Is mijn pik wel groot genoeg? Vindt ze het lekker?

Door deze stress kom je juist eerder klaar, terwijl dat net is wat je wilt voorkomen. Je krijgt een verhoogde hartslag en je gaat sneller ademhalen. Dit zijn signalen voor de hersenen dat je bijna gaat klaarkomen. Je roept de ejaculatie dus juist op doordat je hem zo graag wilt uitstellen. De hierdoor ontstane verminderde controle over de PC-spier in je bekkenbodem maakt de ramp compleet. Gelukkig zijn er verschillende oefeningen waarmee je deze spier kunt trainen, om zo meer controle te krijgen over je ejaculatie.

“rekensommen, oma’s en werk”

Aan iets anders denken

Voor sommige mannen helpt het om bij te veel opwinding aan iets heel anders te denken. Uit een Brits onderzoek bleek dat rekensommen, oma’s en werk daarvoor populaire onderwerpen zijn.

Van tevoren klaarkomen

Sommige mannen vinden het prettig om voor de seks de druk wat van de ketel af te halen. Ze zorgen dan dat ze al een keer klaarkomen kort voor het vrijen met de partner. Omdat je al eens bent klaargekomen, zal een volgende zaadlozing meestal langer op zich laten wachten. Maar dit helpt natuurlijk alleen als je in staat bent om twee keer achter elkaar klaar te komen. Als je al wat ouder bent is deze methode meestal geen succes.

Een langer voorspel

Seks is meer dan alleen maar penetreren. De meeste vrouwen vinden het voorspel zelfs veel belangrijker. Ze willen ook gestreeld en gekust worden. Met een langer voorspel duurt de sekssessie langer, ook al duurt de uiteindelijke gemeenschap maar kort. Door meer te focussen op het voorspel en minder op de penetratie kun je er samen ook meer van genieten. Ook pijpen en aftrekken is vaak minder opwindend, waardoor het orgasme wat langer kan uitblijven.

Erectiemiddelen

Sommige mannen boeken goede resultaten met het gebruiken van een erectiemiddel. Als je geen erectieprobleem hebt kun je lichtere erectiemiddelen kopen die zonder doktersrecept zijn te verkrijgen. Middelen als Libido Forte zorgen bij mannen zonder erectieprobleem voor een hardere erectie die langer aanblijft. Bovendien is het met dit middel gemakkelijker om meerdere malen een erectie te krijgen. Op zich denken we niet dat het erectiemiddel hier een wonder verricht, maar de hardere erectie geeft vaak meer zelfvertrouwen en het vermogen om meerdere keren klaar te komen zorgt voor minder stress. Je kan immers snel weer een harde erectie krijgen.

De start-stopmethode

Dit is een simpele, maar effectieve oefening en erg leuk om te doen. De naam geeft al een beetje aan wat de bedoeling is. Begin met het lichtjes strelen van je penis en balzak. Richt je aandacht op wat je voelt. Langzaam mag je jezelf vervolgens heel lichtjes aftrekken. Zorg dat je daarbij niet al te geil wordt. Stop met trekken als je voelt dat je bijna gaat klaarkomen. Pas wanneer het gevoel weer helemaal gezakt is begin je opnieuw met strelen of lichtjes rukken. Je laat de geilheid op deze manier een paar keer opkomen en opnieuw weer afzakken. Herhaal dit regelmatig en leer zo het zogenaamde ‘point of no return’ te herkennen alvorens het echt zover is.

Als je dit een aantal keren gedaan hebt kun je het ook samen met je partner oefenen. Je kunt gewoon samen vrijen en als je voelt dat je bijna klaar gaat komen stop je abrubt met wat je aan het doen was. Je doet het even rustig aan (geef haar intussen wat extra aandacht) en als je voelt dat het bloed weer uit je hoofd en je penis wegstroomt kun je de seks weer hervatten.

Deze techniek helpt ook de angsten te verminderen die het probleem anders zouden verergeren. Deze techniek is niet bij iedereen succesvol, maar het is leuk en dus het proberen waard.

De knijpoefening

De knijpoefening is een klassieke oefening om orgasmes uit te stellen. Je kunt deze oefening goed uittesten tijdens het masturberen, maar je kan het in een later stadium ook samen met je partner doen. Het komt erop neer dat je in de schacht van je penis knijpt, vlak voordat je weet dat je jouw ejaculatie niet meer tegen kunt houden. Het beste is om net onder de eikel, bij zowel de bovenkant als de onderkant ervan, druk uit te oefenen bij het knijpen.

Door het knijpen wordt je erectie wat slapper en kun je je orgasme beter uitstellen. Als extra hulp kun je nog zachtjes aan de onderkant van je ballen trekken. Je kunt zelf de knijpoefening uitvoeren, maar dit ook door je partner laten doen. Wacht eventjes nadat je hebt geknepen, en ga dan weer verder met de seks. Dit is een oefening waarmee je jouw orgasme tijdelijk uitstelt.

Het beste is om net onder de eikel, bij zowel de bovenkant als de onderkant ervan, druk uit te oefenen bij het knijpen.

“Blijf rustig en probeer je ademhaling te beheersen”

Ademhalingstechnieken

Je ademhaling verandert naarmate een orgasme nadert. Op het moment dat je klaarkomt ga je heel snel ademhalen. Voor jou lichaam is dat een signaal: het orgasme komt er aan. Let eens op je ademhaling tijdens het masturberen en de seks. Blijf rustig en probeer je ademhaling te beheersen. Wees vooral niet bezig met of je het wel allemaal goed doet. Seks hoort iets lekkers te zijn, niet iets om door te stressen.

De PC-spier trainen

Door de PC-spieren te trainen krijg je er meer controle over. De PC-spier is de spier die je gebruikt om je plas op te houden. Je kunt deze als het goed is redelijk eenvoudig aan- en ontspannen.

Ga op je zij of je rug liggen. Span je pc-spier 3 seconden lang aan, en laat hem dan weer 3 seconden los. Dit herhaal je zo’n 20 keer. Lukt dat niet? Probeer dan elke dag iets meer te halen dan de dag ervoor. Deze oefening doe je een week lang eenmaal per dag.

Na een week kun je een tweede oefening toevoegen. Je doet dan voortaan beide oefeningen achter elkaar. Je begint met 1 minuut rust, als je eerst de vorige oefening deed. Daarna span je je PC-spier 1 minuut lang aan, zonder te pauzeren. Dat is best zwaar, dus probeer het zo lang mogelijk vol te houden. Daarna mag je weer 1 minuut volledig ontspannen. Ook deze oefening doe je weer een week lang. Je merkt al snel dat het steeds makkelijker zal gaan.

Advertentie

1 REACTIE

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Plaats hier je reactie!
Vul een (schuil)naam in